Edessa naar Kali een bijzondere dag 🏔🇬🇷☀️⛈🏕❌

14 mei 2022 - Kali, Griekenland

Na een warme nacht in het hotel stond ik klokslag 8:00 klaar. Ik moest nog even wachten want Hans had een hele goede nachtrust gehad. Na wat boodschappen en een koffie zijn we om 9:00 vertrokken naar onze eindbestemming Profitis Ilias of liever nog iets verder omdat we toch niet gebonden zijn aan een vast plek als we kamperen.

Na een tocht langs de plaatselijke FC Edessa hadden we het pad gevonden. Via de oude stadspoort een lekkere stijle weg naar beneden tot het boord om richting de oost poort te lopen. Dit pad was duidelijk minder onderhouden en weer dicht begroeidNa de afdaling moesten we nog 100 meter tot aan de weg maar een hek en een stijle jungle maakte dat we door de boomgaarden van een kerk moesten en onder wat obstakels door moesten. Gelukkig was de mis in volle gang dus niemand heeft ons gezien 😅

Daarna was de volgende 8 kilometer weer tussen de kersenboom door. Er kwam een tractor ons tegemoet en die stopte naast ons en de bestuurder deed zijn bivakmuts af. Het was de ober die ons gisteren geholpen heeft bij de Italiaan. Leuk dat hij ons nog herkende en na een kort praatje waren we weer onderweg.

Na een grote schuur moesten we links de berg op richting het spoor. Wat volgde was het eerste stuk dat ik niet met plezier heb gelopen. Stijl omhoog door een graslandschap met rotsen op de grond en heel veel insecten en pollen 😵‍💫

Ook was dit de weg waar enorm veel bijenkorven langs de weg stonden. Na een uur afzien waar we ook nog over het spoor gelopen hebben (moest van de route) kwamen we aan in Profitis Ilias. Dit was de eindbestemming maar omdat we morgen weer een lange etappe op het programma hadden staan wilde we wat doorlopen. Dit hebben we ook gedaan en wel naar Kali ongeveer 2 kilometer verder. Maar het weer was aan het omslaan en het begon te onweren. Niet echt kampeerweer dus. Na wat overleggen hebben we besloten om met de taxi naar het dichtstbijzijnde hotel te gaan en morgen weer terug met de taxi naar dezelfde plek. Zo spelen we niet vals en lopen we toch de hele route en we kunnen nu dus twee nachten in het hotel blijven omdat het dichtstbijzijnde hotel in de finishplaats van morgen ligt.

Het regelen van de taxi was ook nog een beleving. We kwamen in Kali aan en liepen bij een bar naar binnen.  We waren natuurlijk weer een interessant gesprek voor de stamgasten en de barman kwam op een gegeven moment met de telefoon want hij had iemand gebeld die Nederlands sprak. Hans heeft uitgelegd wat we aan het doen waren en dat we met de taxi graag naar Giannitsa wilde. Alles werd voor ons geregeld en we mochten de drank niet betalen, ook wilde de barman heel graag met ons op de foto. We’re famous 🤩

De taxirit ging heel snel en we waren ook snel ingecheckt. Onze taxichauffeur komt ons morgen om 7:30 ophalen en weer terugbrengen zodat we de 28 kilometer zelf kunnen lopen. Wel zonder rugzak 🥹

De avond afgesloten in het uitgaanscentrum van Giannitsa wat best groot is. Het was een dag met wisselende gevoelens maar wel weer tof 👌🏻

👋🏻

1. Agnes Pronk:
    15 mei 2022
    Blijf het heuvelachtig en de paden niet zo goed dan is het moeilijk lopen ,ík hoop dat het droog blijft
  2. Coen:
    15 mei 2022
    Wat een bikkels! Na zo'n tocht is het vast lekker om een stuk zonder rugzak te lopen. Onwijs leuk om te lezen Erik!
  3. J. Brugman:
    15 mei 2022
    Wel bijzonder zoet hoor, die honing :D
  4. Bas:
    17 mei 2022
    Haha wat tof dat je die drankjes kreeg 😎 en heerlijk eerlijk om die taxi weer terug te pakken 😁👌🏼