Door de heuvels van Arnissa naar Edessa 🏔🥵🏔🇬🇷

13 mei 2022 - Édessa, Griekenland

We begonnen weer ‘lekker’ vroeg vandaag. Lekker in de zin dat de temperatuur in de middag aardig zou oplopen dus je kan in de ochtend maar lekker opgeschoten zijn 😅

Na een heel lief blad met Griekse koffie, thee en koekjes hebben we beleefd een paar slokken en hapjes genomen 😏 en zijn we op pad gegaan. Het was niet alleen een lange dag met 30 kilometer maar ook één met een aantal klimmetjes 🏔

We begonnen tussen de kersenbomen en daar bleven we een hele tijd tussen lopen. Het is pesticide seizoen want we hebben zeer veel tractoren gezien met een aanhanger met ‘speciaal water’. Al snel mochten we de benen testen door flink te klimmen, dit ging goed maar was wel pittig. Net na de top onze eerste break met brood en water of in mijn geval cola voor de suikers 😇.  Toen de afdaling die net zo stijl was als de klim maar afdalen kost mij veel meer moeite. Zeker op paden die wat lastig te belopen zijn. Iedere stap zet druk op de knie en ik ben wel blij dat Ron mijn trainer op de maandag vaak squads met ons heeft gedaan.  Na de afdaling en wat navigeren waren we klaar voor het eerste dorp van de dag Nisi. Pfff nog even 500 meter stijl omhoog om lekker kapot daar aan te komen. In de locale supermarkt / café een frisje genomen en ons hotel in Edessa geboekt en we konden weer weg. Om een hotel te boeken proberen we altijd direct met het hotel te bellen en booking.com niet te gebruiken. Dit is goed voor het budget en de ondernemer.

Toen begonnen we aan de tweede etappe van vandaag naar Edessa. Na een rustige start Nisi uit mochten we direct weer gaan klimmen. Prachtige vergezichten en uitzicht over de vallei maar weer weer lekker pittig. Bij een oud treinstation dat nu een café is hebben we nog even lekker wat gedronken en toen waren we klaar voor de laatste 7 kilometer. Dit ging heel soepel tot de route en dus het boekje ons de wildernis in stuurde. Over takken en bomen en geen ruimte om te bewegen. Erg vervelend zeker voor de laatste 2 kilometer. Uiteindelijk hebben we kunnen ontsnappen via een zijweg om zo direct naar het hotel te lopen.

Daar aangekomen wilde Hans iets vragen over mondkapjes maar zodra hij het woord Macedonië in zijn mond nam ging de man achter de receptie los. Dit is kennelijk een erg gevoelig onderwerp en heeft ook iets met Alexander de Grote te maken 😅

Voor ons niet echt een ding maar we zullen niet zomaar het M-woord uitspreken 😂

Na een heerlijke douche het centrum in gegaan en onze eerste Mythos van deze vakantie gedronken 👌🏻

Nu nog een lekker maaltijd en weer op tijd naar bed.

Ik ben nu een volle week aan het hiken en dit zijn wat zaken die mij zijn opgevallen:

• Navigeren zonder gps is voor een normaal iemand ondoenlijk 😅 Met mijn Fenix 7 is het een eitje wat een top aanvulling voor het hiken.
  • Zoals al gezegd stokken, je ziet er misschien uit als een bejaarde maar dat neem ik snel voor lief.
  • De auteur van het routeboek staat niet op onze vriendenlijst, er kloppen best wat zaken in de route niet en de gps stuurt je soms het bos in 😂😂
  • Na acht dagen achter elkaar lopen merk ik dat m’n batterij niet helemaal kan opladen gedurende de nacht zodat je de volgens dag net iets eerder moe bent.
  • De natuur in deze regio is echt niet normaal mooi en wat een rust.
  • Uiteten is goedkoper dan zelf boodschappen halen 😅
  • T-shirts waar je in wandelt kan je afschrijven.
  • Als je met een grote rugtas langs loopt is iedereen aardig, vriendelijk en geïnteresseerd.
  • Dalen is moeilijker dan klimmen zeker met een rugtas.
  • Grieken praten HEEL hard.

Morgen een kortere etappe maar dan wel weer opzoek naar een kampeerplek 🏕

👋🏻

1. James:
    13 mei 2022
    Voor het geld van die fenix 7 kan je ook die 19 dagen all inclusive op de bahama’s zitten. Had geen één ⚫️ gehad. Maar voor jou geen punt toch!?
  2. Erik:
    14 mei 2022
    😅😅
  3. Agnes Pronk:
    14 mei 2022
    Ziet er goed en mooi uit maar wel ruw en stijl, neem voldoende vocht en rust dan kom je de tweede week wel door groetjes
  4. Bas:
    17 mei 2022